Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι ένα στρατηγικό σχέδιο που σχεδιάστηκε, για να ικανοποιήσει τις ανάγκες για την κινητικότητα των ανθρώπων και των επιχειρήσεων στις πόλεις και στα περίχωρά τους για μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Βασίζεται στις υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού και λαμβάνει υπόψη του τις βασικές αρχές της ενοποίησης, της συμμετοχικής διαδικασίας και της αξιολόγησης.
Το ΣΒΑΚ βασίζεται σε μία ολοκληρωμένη πολιτική προσέγγισης, αποτελεί Στρατηγικό Σχεδιασμό, που τείνει να εξασφαλίσει τη συνοχή ανάμεσα στις πολιτικές περιβάλλοντος, κινητικότητας και οικονομικής ανάπτυξης υποστηρίζοντας τους κανόνες της βιωσιμότητας. Κρίσιμο παράγοντα αποτελεί η ενοποίηση μεταξύ των πολιτικών χρήσεων γης και του συγκοινωνιακού σχεδιασμού. Στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός τέτοιου Σχεδίου προσδιορίζονται επίσης οι εξής βασικές παράμετροι που θα συντελέσουν στην ανάπτυξη ενός βιώσιμου συστήματος αστικών μεταφορών για κάθε περιοχή παρέμβασης: τοπική κουλτούρα (πρότυπα, αξίες, παραδόσεις), νόμοι και κανονισμοί, κανόνες διακυβέρνησης και οι πόροι που θα διατεθούν. Σύμφωνα και με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, το ΣΒΑΚ διαφέρει από την παραδοσιακή προσέγγιση των έως τώρα μελετών συγκοινωνιακού σχεδιασμού ή/και διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης. Συγκεκριμένα: Α) Επικεντρώνεται και στοχεύει στον άνθρωπο και όχι στη μηχανοκίνητη κυκλοφορία. Β) Ο βασικός του στόχος είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας και ποιότητας ζωής αντί της βελτίωσης της κυκλοφοριακής ικανότητας του οδικού δικτύου και της ταχύτητας των οχημάτων. Γ) Συνιστά και δομείται με βάση μακροχρόνιο σχεδιασμό και όραμα σε αντίθεση με βραχυ- μεσοπρόθεσμες προσεγγίσεις.Η πολιτική βιώσιμης αστικής κινητικότητας που καλείται κάθε περιοχή να επιλέξει, διαφέρει και διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες, τα χαρακτηριστικά της αλλά και τις προκλήσεις που δέχεται αναφορικά με τα προβλήματα κινητικότητας/προσβασιμότητας που παρουσιάζει το σύστημα μεταφορών της σε άμεση σχέση με το πολεοδομικό ή/και χωροταξικό σχεδιασμό (σε τοπικό-περιφερειακό επίπεδο).
Δηλαδή, το ΣΒΑΚ επιδιώκει να δημιουργήσει ένα βιώσιμο σύστημα αστικών μεταφορών, με μακροπρόθεσμο όραμα και συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης, για την επίτευξη των ακόλουθων στόχων: Α) Εξασφάλιση της προσβασιμότητας που παρέχεται από το δίκτυο μεταφορών σε όλους, ειδικά στους ανθρώπους με αναπηρίες. Β) Βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της προστασίας. Γ) Μείωση της ρύπανσης του αέρα και της ηχορύπανσης, των εκπομπών του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας. Δ) Αύξηση της αποδοτικότητας και του λόγου κόστους- αποτελεσματικότητας των μεταφορών, ανθρώπων και εμπορευμάτων. Ε) Συμβολή στην ενίσχυση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος και του αστικού σχεδιασμού.
Ο πρόσφατος νόμος που διέπει την διαδικασία ενός ΣΒΑΚ είναι ο Ν.4784/2021, ΦΕΚ40Α.
Κατά την διάρκεια του ΣΒΑΚ του Δήμου Γλυφάδας θα πραγματοποιηθούν Δημόσιες Διαβουλεύσεις με σκοπό την ενημέρωση σας για την πορεία και την εξέλιξή του. Επιπλέον θα γίνει ενημέρωση για το τι είναι το ΣΒΑΚ και πως θα βοηθήσει τον Δήμο μας. Θα διατεθεί περαιτέρω ενημερωτικό υλικό από την παρούσα ιστοσελίδα. Η συμμετοχή και η ενημέρωση σας είναι απαραίτητες για την επιτυχημένη πορεία του σχεδίου.
Βοηθήστε και εσείς να δημιουργήσουμε τον δήμο, στον οποίο θα θέλαμε όλοι να ζούμε.
«Μία νέα πολιτική κινητικότητας που θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη χωρίς να απειληθεί η πολεοδομική ταυτότητα του Δήμου, ώστε να αποτελέσει ο Δήμος Γλυφάδας έναν διεθνώς αναγνωρίσιμο πόλο ήπιας βιώσιμης ανάπτυξης που αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής των πολιτών, ενώ παράλληλα προσφέρει μία ιδιαίτερη εμπειρία περιήγησης στους κατοίκους και επισκέπτες καθώς μετατρέπει τις μετακινήσεις σε δραστηριότητες σωματικής και πνευματικής ανάτασης και γνωριμίας με το μοναδικό φυσικό και πολεοδομικό περιβάλλον του Δήμου. Μία πολιτική κινητικότητας που διασφαλίζει τη δικαιοσύνη στην προσβασιμότητα των δημόσιων χώρων και επιδιώκει την ενίσχυση της ανθρώπινης παρουσίας στους δημόσιους χώρους του Δήμου που αποτελεί προϋπόθεση για την ενίσχυση της τοπικής ταυτότητας και τη συλλογική ενεργοποίηση για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στοιχημάτων του μέλλοντος αποτελώντας παράδειγμα για το πώς η βελτίωση της ποιότητας ζωής περνάει μέσα από την αναμόρφωση του τοπικού περιβάλλοντος, την ενίσχυση της τοπικής δημοκρατίας και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών».
| 1 |
Άρση κοινωνικών αποκλεισμών στην μετακίνηση Απαραίτητη κρίνεται η εξασφάλιση της αναγκαίας υποδομής και επιβολής μέτρων για την προώθηση του ποδηλάτου και του βαδίσματος ως εναλλακτικού τρόπου μετακίνησης καθώς και η εξασφάλιση της απρόσκοπτης κυκλοφορίας των πεζών και ειδικότερα των ΑμεΑ σε χώρους που προορίζονται για αυτούς (π.χ. πεζοδρόμια) με απομάκρυνση των σταθμευμένων οχημάτων και εμποδίων. |
| 2 |
Προστασία φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος Οι πράσινες διαδρομές και οι δημόσιοι ανοικτοί χωροί ή/και χώροι αναψυχής διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην αστική αναβάθμιση του περιβάλλοντος και αποτελούν βασική παράμετρο στην καλύτερη διαχείριση των φυσικών πόρων. Οι υφιστάμενοι και προτεινόμενοι διάδρομοι ήπιας κινητικότητας ή/και πεζόδρομοι καθώς και οι οδοί ή/και θύλακες περιοχών ήπιας κυκλοφορίας θα βελτιώσουν την κινητικότητα των πεζών ενώ πλέον η ανακατανομή του δημόσιου χώρου θα λειτουργήσει ως προτεραιότητα για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες ειδικά στις γειτονιές, καθώς και στο συνεπαγόμενο περιορισμό της πρόσβασης των μηχανοκίνητων μέσων σε οικιστικούς θύλακες. Επιπλέον, δίνεται η ευκαιρία (με την ανάπλαση των κοινόχρηστων χώρων) της περαιτέρω αναβάθμισης της τοπικής ταυτότητας του Δήμου. |
| 3 |
Προώθηση της χρήσης βιώσιμων μέσων και τρόπων μετακίνησης έναντι του Ι.Χ. Η αύξηση της χρήσης της δημόσιας συγκοινωνίας, των συλλογικών μορφών μετακινήσεων καθώς και των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης (ποδήλατο, πεζή μετακίνηση, ηλεκτροκίνηση, Ε.Π.Η.Ο., κ.α.) θα περιορίσει σημαντικά τις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την συμβατική κυκλοφορία (μείωση επιπέδων θορύβου και εκπομπών ρύπων). |
| 4 |
Βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας Η μείωση της χρήσης του Ι.Χ. και κατ'επέκταση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, της διερχόμενης κυκλοφορίας και των υψηλών ταχυτήτων θα συντελέσει στη μείωση των ατυχημάτων και στη αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στο Δήμο. |
| 5 |
Βελτίωση δημόσιας υγείας Η ένταξη επαρκούς δικτύου πράσινων (ποιοτικών) διαδρομών (στο σύνολο του Δήμου, λαμβάνοντας υπόψη και την σύνδεση της περιοχής με τον Υμηττό) θα προωθήσουν το ποδήλατο και τη πεζή μετακίνηση αντίστοιχα, ως εναλλακτικά μέσα μεταφοράς με βιώσιμα χαρακτηριστικά. Ειδικότερα η πρόταση περί ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλάτου και η διασύνδεσή του στο υφιστάμενο αστικό περιβάλλον θα οδηγήσει σε καλύτερη ανα-κατανομή του οδικού χώρου αλλά και γενικά του δημόσιου χώρου βελτιώνοντας σημαντικά και την ποιότητα ζωής των κατοίκων, επισκεπτών και του περιβάλλοντος. |
| 6 |
Εξασφάλιση λειτουργικότητας-αποδοτικότητας συστήματος μεταφορών Η προσβασιμότητα και η εγγύτητα σε ΜΜΜ (δημόσια συγκοινωνία, ΤΡΑΜ και ΜΕΤΡΟ (όμορου Δήμου κατά την παρούσα φάση εκπόνησης του ΣΒΑΚ αλλά και μελλοντικά στη Γλυφάδα) αποτελεί έναν από τους βασικότερους παράγοντες για την ενθάρρυνση των κατοίκων να χρησιμοποιούν την δημόσια συγκοινωνία και όχι το Ε.Ι.Χ. τους. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με ένα καλής ποιότητας σύστημα δημόσιων μεταφορών με υψηλές συχνότητες δρομολογίων, ικανοποιητικής (γεωγραφικής) κάλυψης περιοχών και πλησίον άλλων συναφών δικτύων ήπιας μετακίνησης, δύναται να αποτελέσει βασικό αντικίνητρο για τη χρήση των Ε.Ι.Χ. |
| 7 |
Μείωση της ρύπανσης (ηχορύπανσης και ατμοσφαιρικής ρύπανσης) και βελτίωση μικροκλίματος στις γειτονιές του Δήμου Η προσβασιμότητα σε βασικές λειτουργίες της πόλης (υπηρεσίες, σχολεία, ζώνες πρασίνου και αναψυχής) είναι αναγκαία για την ποιότητα της ζωής των πολιτών. Η μεγαλύτερη εγγύτητα σε υπηρεσίες ουσιαστικά αποτυπώνει την κάλυψη των αποστάσεων μέσω της πεζής μετακίνησης και καθιστά την πόλη προσβάσιμη σε όλους έχοντας σημαντική θετική επίδραση και στο περιβάλλον (μέσω της εξοικονόμησης ενέργειας, καυσίμων, ρύπανσης, ηχορύπανσης, κ.α.). Έμφαση δίνεται στην προσβασιμότητα των ΑμεΑ/ΑΜΚ. |
| 8 |
Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας που αφορά στις μετακινήσεις Η (ανα)κατανομή του μοντέλου μεταφορών και των μετακινήσεων γενικά στο Δήμο ανά μέσο μεταφοράς αποτελεί πρωταρχικό στόχο του ΣΒΑΚ. Επιπλέον, η αποφυγή των διαμπερών μετακινήσεων ειδικά μέσα από τους οικιστικούς θύλακες αποτελεί βασικό δείκτη για τη διαχείριση της κυκλοφορίας στο Δήμο μέσω και των πολιτικών που θα εφαρμοστούν. |
| 9 |
Ενσωμάτωση νέων και έξυπνων τεχνολογιών στο μεταφορικό σύστημα Νέες καινοτόμες έξυπνες (smart) τεχνολογίες προώθησης για την βέλτιστη διαχείριση του οδικού δικτύου/κυκλοφορίας (Ι.Χ. και ΜΜΜ), της στάθμευσης παρά την οδό, της στάθμευσης σε δημόσιους χώρους εκτός οδού καθώς και της προσωρινής στάθμευσης οχημάτων μεταφοράς εμπορευμάτων. Η ενίσχυση συναφών δράσεων για τα παραπάνω με παράλληλη προώθηση της εναλλακτικής μετακίνησης (ποδήλατο, πεζή μετακίνηση, Ε.Π.Η.Ο) δύναται να επιφέρει θετικά αποτελέσματα και στην προώθηση της τοπικής αγοράς και επιχειρηματικότητας ακόμα και στην αλληλεπίδραση της περιοχής με τους όμορους Δήμους των νοτίων προαστίων. |
| 10 |
Ενίσχυση τοπικής επιχειρηματικότητας Η ενίσχυση των παρόδιων δραστηριοτήτων και του αστικού περιβάλλοντος θα αποτελέσει βασικό παράγοντα ενθάρρυνσης της τοπικής επιχειρηματικότητας και ως εκ τούτου περαιτέρω ανάπτυξης των κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων στην περιοχή μελέτης δημιουργώντας αίσθημα ασφάλειας και προσβασιμότητας γα όλους τους χρήστες. Ενίσχυση και παράλληλα προστασία της επισκεψιμότητας υφιστάμενων (πολεοδομικό κέντρο υπερτοπικής εμβέλειας) αλλά και νέων περιοχών στην περιοχή μελέτης μέσω της βελτίωσης των υπάρχουσων υποδομών (οδικό δίκτυο, αστικός εξοπλισμός, στάθμευση, κλπ.) και της ανάπτυξης νέων (αστικές αναπλάσεις, ανάδειξη αξιόλογου φυσικού περιβάλλοντος). |
| 11 |
Ενθάρρυνση συμμετοχικότητας στο σχεδιασμό των μετακινήσεων Εφαρμογή παραδοσιακών και καινοτόμων τρόπων συμμετοχής των κατοίκων καθώς και των επισκεπτών στον κυκλοφοριακό, πολεοδομικό και περιβαλλοντικό σχεδιασμό της περιοχής μελέτης. |
| σύμφωνα και με τις τοπικές ανάγκες του Δήμου (όπως αυτές προέκυψαν από τη συμμετοχική διαδικασία) | |